Karmienie w łonie matki – jak się odżywa płód

Łono ciężarnej kobiety to ostoja, która chroni dziecko. Każdy płód jest połączony z matką poprzez łożysko oraz pępowinę. To właśnie przez pępowinę dostarczane są maleństwu wszystkie niezbędne składniki odżywcze potrzebne do prawidłowego rozwoju oraz wzrostu. Dieta ciężarnej kobiety musi być zdrowa, odpowiednio urozmaicona oraz pełnowartościowa. Produkty spożywane przez przyszłą mamę powinny być bogate w witaminy i składniki mineralne.

W jaki sposób płód w łonie matki pobiera pokarm?

W ciągu dziewięciu miesięcy ciąży dziecko znajdujące się w łonie może dobrze rosnąć oraz prawidłowo się rozwijać tylko wówczas, gdy przyszła mama dostarcza mu wystarczającą ilość pożywienia.

Kobiece łono jest skonstruowane w taki sposób, że potrafi zapewnić małemu organizmowi maksymalnie stabilne oraz w pełni bezpieczne środowisko. To właśnie tutaj każdy poczęty maluszek doznaje wielu bodźców. Zaczyna kojarzyć zmienne nastroje swej mamy, poznaje kształty oraz wyrabia sobie zmysł smaku, jeszcze na długo przed spożyciem pierwszego posiłku.

Każdy zarodek żywi się z łożyska. Jest ono łącznikiem życiowym pomiędzy matką a płodem, a jego rolą jest dostarczanie dziecku pożywienia. Dieta ciężarnej kobiety odgrywa ogromna rolę, gdyż to co ona spożywa jest przenoszone na płód przez łożysko. Poszczególne składniki odżywcze są wchłaniane przez organizm płodu. Alkohol, kofeina oraz pikantne potrawy, mają bardzo zły wpływ na płód. Używki mogą spowodować, że płód nie będzie się prawidłowo rozwijał.

Łożysko powstaje z zapłodnionego jaja przyczepionego do ściany macicy. Od tego momentu płód zaczyna z niego pobierać potrzebne mu składniki odżywcze. Przez cały okres ciąży dziecko otrzymuje pokarm od matki wysyłając składniki odżywcze przez łożysko, które to następnie dostają się o ciała płodu. Istotną funkcją łożyska jest również ochrona dziecka przed chorobami.

Dieta dla ciężarnej a właściwy rozwój płodu

Jadłospis każdej przyszłej mamy powinien być urozmaicony oraz pełnowartościowy. Spożywane przez nią produkty powinny być bogate w witaminy oraz składniki mineralne. Każda kobieta ciężarna potrzebuje odpowiedniej ilości:

  • żelaza – które to jest zawarte w mięsie, rybach oraz wielu roślinach zielonych- wapnia – który to jest zawarty w mleku, jogurtach, kefirach, serach, sezamie, migdałach oraz figach
  • jodu – który to jest dostarczany przez ryby morskie, mleko oraz warzywa i owoce,
  • selenu – który to jest zawarty w mięsie, rybach, kaszach, jajach oraz ciemnozielonych warzywach,
  • cynku – którego bogactwem jest kukurydza, rośliny strączkowe oraz orzechy.

Każda kobieta ciężarna powinna dostarczać do organizmu także odpowiednią ilość witamin oraz kwasów tłuszczowych. Dobrym pomysłem jest spożywanie preparatów zawierających witaminy oraz biopierwiastki. Ich dawkowanie powinno być skonsultowane zawsze z lekarzem prowadzącym ciążę.

Redakcja kobiecyzywiol.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.